راپل کار با طناب

راپل کار، شرکت پرشین راپل تمامی خدمات کار در ارتفاع را در سراسر ایران با بهترین قیمت و سریعترین زمان انجام می دهد.

دسترسی با طناب استفاده حرفه ای از راپل برای انجام بازرسی، تعمیر و نگهداری و انواع دیگر کارها است.

استفاده از راپل در محیط های صنعتی توسط کاوشگرانی که برای اولین بار از طناب در غارنوردی و کوه نوردی استفاده کردند، پیشگام شد و از آن زمان برای بسیاری از انواع مختلف کار استفاده شده است.
برای دسترسی به مناطق غیرقابل دسترس، معمولاً از دسترسی با راپل همراه با تکنیک های مختلف کوهنوردی و البته تجهیزات ایمنی استفاده می شود. همچنین در محیط‌های چالش‌برانگیز یا خطرناک مانند فضاهای محدود، در محل‌های کاری بالای آب، یا در فضاهای محدود داخل ساختمان‌ها استفاده می‌شود و به افراد اجازه می‌دهد در ارتفاع ایمن و کارآمد و در عین حال اجتناب از موانع کار کنند.

عکس قدیمی کوهنوردی
راپل و کوهنوردی در قدیم بدون هیچ ابزاری
بستن کارگاه راپل
راپل در سال ۲۰۲۳ با جدیدترین تکنولوژی و امنیت فوق العاده بالا

دسترسی طناب راپل چیست؟

هدف اولیه دسترسی با طناب این است که کارگران را قادر سازد به مکان‌های صعب العبور بدون داربست، نماهای ساختمان یا سکوهای هوایی دسترسی داشته باشند.

یک تکنسین دسترسی با طناب از طناب‌ها برای فرود، صعود یا عبور از طناب‌ها استفاده می‌کند در حالی که توسط یک مهار نگه داشته می‌شود، و گاهی اوقات از یک صندلی برای نشستن برای انجام کار دسترسی با طناب راپل نیز استفاده می‌کند.

دسترسی با طناب برای اولین بار برای کارهای صنعتی در دهه ۱۹۸۰ مورد استفاده قرار گرفت. از آن زمان، انجمن‌های تجاری مانند IRATA (انجمن تجاری دسترسی با طناب صنعتی) و SPRAT (انجمن تکنسین‌های حرفه‌ای دسترسی به طناب) آن را ایجاد کرده‌اند و آن را به روشی آزمایش‌شده و قابل‌اعتماد برای رساندن افراد به مکان‌های صعب العبور برای انجام کار تبدیل کرده‌اند.

این روزها، طیف گسترده ای از کارها و مشاغل دسترسی وجود دارد که شامل دسترسی با راپل است.

به عنوان مثال، در بخش عمران، رایج ترین موارد استفاده از تمیز کردن، نگهداری و پشتیبانی نمای ساختمان است.

در بخش‌های صنعتی، رایج‌ترین کاربردها، آزمایش‌های غیرمخرب است (که به سادگی به عنوان بازرسی مکانهایی که به هیچ عنوان به سادگی قابل دسترس نیست نیز شناخته می‌شود).

برای الزامات ایمنی دسترسی به طناب، تکنسین‌های طناب معمولاً از چند جای مختلف استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که در صورت خرابی بخشی از تجهیزاتشان همچنان ایمن خواهند بود.

دو بخش مهم و متداول عبارتند از:

یک سیستم بازدارنده سقوط پشتیبان، که از دو طناب برای یک تکنسین که برای فرود رفتن استفاده می شود را برای ایمنی استفاده می کند – یک طناب کار و یک طناب ایمنی برای یک نفر.
نقاط اتصال اضافی – یک نقطه اتصال اولیه + دو نقطه اتصال پشتیبان.
مزیت اصلی استفاده از طناب راپل در سرعت و ایمنی است که به تکنسین ها اجازه می دهد به مکان های صعب العبور برسند تا کار خود را انجام دهند، اغلب با کمترین تأثیر بر سایر عملیات ها و مناطق اطراف یعنی به هیچ عنوان برای افراد دیگری مزاحمت ایجاد نمیکند و عملیات دیگری را از بین نمیبرد و همگی با هم می توانند به کار مشغول شوند.

بستن کارگاه برای دسترسی با طناب راپل

تفکر محدودی از مردم از خدمات دسترسی با طناب

در زمان های گذشته از داربست و جرثقیل و کلایمیر برای باز سازی نما استفاده میشد و در زمان حال هم خیلی از مردم از داربست یا ابزارهای دیگر یرای خدمات نمای خود استفاده میکنند و اعتقاد به این دارند که راپل یه کار خطرناک است و وقتی اسم کار در ارتفاع با طناب را می شنوند فکر میکنند که یک ادم یک طناب معمولی را به خودش می بنده و از ساختمان اویزان می شود و به این باور نرسیدند که امنیت راپل از هر شغل دیگری در ارتفاع بالاتر است.

در این فیلم کوتاه میبینید که بازیگر محبوب ما خانم نفیسه روشن چگونه از طناب راپل پایین میرود و امنیت این کار را مشاهده کنید.

ایا بیمه هم دارید؟

شرکت پرشین راپل تمامی تکنسین های خود را بیمه حوادث و مسئولیت نموده است و در قرارداد خود نوشته است که این شرکت دارای بیمه حوادث و مسئولیت می باشد و کارفرما هیچ مسئولیتی در قبال حوادث ندارد و برای اجرای تمامی کارها اول شوع به نوشتن قرارداد می کنیم و بعد کار را اجرا میکنیم.

میخوام یک مثال براتون از خدمات راپل بزنم تا امنیت این کار را درک کنید.

ببینید اگر یک نفر در یک چاله یا در یک جایی که دسترسی به ان سخت باشد و بخواهیم اون رو نجات بدیم چه کاری انجام میدهیم بله زنگ میزنیم اتش نشانی و ماموران اتش مشانی با راپل فرد صدمه دیده را نجات میدهد.

یا فردی در حال خودکشی است و مأمور زحمت کش ما با راپل از بالای ساختمان به سرعت به پایین میاد و به نجات جان یک انسان کمک میکند پس امنیت کار در ارتفاع با طناب بسیار بالا است.

نجات جان انسان با اتشنشان های عزیز

راپل از چند نوع لوازم تشکیل شده است؟

طناب ها
بدون طناب دسترسی به ارتفاع وجود نخواهد داشت. طناب ها علاوه بر قوی بودن، سبک و انعطاف پذیر هستند.

این فهرست کاملی از تمام تجهیزات مورد استفاده در دسترسی به طناب است - انواع دیگر شامل اتصال دهنده ها، حلقه های پا، دستگاه های متحرک مهار سقوط و قرقره ها هستند.

راپل از ۵ ابزار یا وسیله تشکیل شده است و مدلهای زیادی از لوازم کار با طناب وجود داره که ما به بهترین و بالاترین مدل و بهترین ابزارها از بهترین برندها میپردازیم.

هارنس راپل

هارنس که یکی لوازم اصلی راپل است که در عکس پایین می بیند یک هارنس از برند پتزل است که یکی از برترین برندهای لوازم کار در ارتفاع با طناب است و خود هارنس دارای ابزاری به نام کرول است که کمک میکند به سعود یعنی بالا رفتن از ارتفاع و این ابزار فقط در هارنس پتزل فول بادی وجود دارد.

هارنس پتزل

طناب

طناب یکی از ابزار های مهم نیز می باشد و تمام ایمنی یک تکنسین راپل به طناب او بستگی دارد و باید در خرید طناب دقت زیادی داشته باشید.

دوتا از بهترین طناب های بازار را به شما معرفی میکنم .

  1. petzl
  2. beal

این دو مدل طناب میتونم بگم که قویترین مارک طناب تو دنیا هستش و حتما موقع خرید به تاریخ ساخت طناب دقت کنید.

طناب پتزل و بعال

دستگاه فرود

دستگاهای بسیار مختلفی برای خدمات راپل وجود دارد که بهترین انها دستگاه فرود I’D (ای دی) نیز می باشد که برای طناب با سایزه ۱۱/۵ و طناب سایز ۱۲ می تواند از ان استفاده کنید.

ابزار فرود ای دی

لوازم بعدی شانت یا اساپ لاک می باشد

شانت و اساپ لاک ابزار حمایتی می باشد که وقتی با طناب فرود می زنید یک طناب دیگر در کنار شما نیز می باشد که اگر در هر صورت اتفاقی برای طناب اصلی پیش بیاد شانت یا اساپ لاک شما را مهار میکند.

شانت ابزار حمایت

فرق بین اساپ لاک و شانت چیست؟

هر دو ابزار در راپل یک کار را انجام می دهد ولی شانت ابزار قدیمی است و اساپ لاک یکی از جدیدترین ابزار حمایتی نیز می باشد و در چند سال اخیر شانت منسوخ شده است ولی هنوز در بازار وجود دارد و خیلی از راپل کارها از شانت استفاده می کنن ولی بهتر است که از اساپ لاک استفاده شود.

ابزار حمایت اساپ لاک

کارابین

کارابین یک ابزار اتصالی است که هارنس را به ایدی و شانت را به طناب متصل میکند و برای بستن گارگاه به کار میرود و بهترین برند برای راپل است.

  • oxan petzl بهترین کارابین برای خدمات در ارتفاع که تمام فولاد است.

کارابین فولادی اوکسان پتزل برای راپل

کلاه ایمنی

کلاه ایمنی در برابر سقوط آوار و سایر خطرات مربوط به سر انسان است و با دسترسی به طناب از تکنسین محافظت می کند. با وجود اینکه تسمه های ایمنی و کلاه ایمنی در تمام سایت های ساختمانی اجباری است، اما هنگام کار در ارتفاع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

چه کارهایی میشه با طناب در ارتفاع انجام داد؟

 در ادامه به خدمات راپل می پردازیم.

پیچ و رولپلاک سنگ نماپیچ و رولپلاک سنگ نما با طناب انجام میشود و یکی از کارهای پر مشغله در حوزه راپل است و در سال با ریزش سنگ نما خیلی اتفاقات مالی و جانی روخ میدهد.

اب بندی نما

اب بندی نمااب بندی نما با راپل خدمات دیگر است که پرشین راپل انجام میدهد و این خدمات با مواد نانو سوباش ژله ای انجام میدهیم که اب بندی و زیبایی را به نما می دهد.

نقاشی نما

نقاشی نما با راپل که خدمات ارزنده پرشین راپل است و با بهترین رنگ با ماندگاری بالای ۱۰ سال را برای شما انجام می دهد.

زیبا سازی سنگ انتیک و چوب و اجر نما

برای زیبا سازی نما شما اصلا نباید از رزین استفاده کنید چون هم ماندگاری کمی دارد و هم بعد از مدت زمان کوتاهی نما را زرد و پوسته پوسته میکند.
بهترین مواد برای زیبایی نما چسب مخصوص سوباش است که با ماندگاری بالای ۱۰ سال نیز می باشد.

نصب توری مرغی برای جلوگیری از پرندگان

اگر کبوتر و پرندگان دیگری وارد نورگیر و یا درز انقطاع بین دو ساختمان میشوند و سرصدای انها شما را اذیت میکند شما میتوانید با خدمات راپل با نصب توری گالوانیزه برای پرندگان از ورود پرندگان به داخل نورگیر و درزانقطاع جلوگیری کنید.

نصب توری برای نورگیر

شستوشوی نما

پرشین راپل خدمات نماشویی با راپل که هم با دستگاه واترجت سه فاز و هم بصورت دستی با ابر و طی برای شما انجام میدهد.

خدماتی که یک راپل کار انجام میدهد.

ببینیند اگر شما بخواهید نمای ساختمان خود را پیچ و رولپلاک کنید باید یک نفر را پیدا کنید تا پیچ و رولپلاک سنگ را انجام دهد و باید یک داربستی پیدا کنید تا با قیمت مناسب برای شما داربست ببندد و بروید دنبال سنگ هایی که از نمای شما ریزش کرده خوب این کار هم خیلی هزینه دارد و خیلی از وقت شما گرفته می شود ولی اگر با یک راپل کار صحبت کنید تا برای شما کار را انجام دهد تمامی کارهایی که به ان اشاره کردیم را برای شما انجام می دهد و هم وقت شما گرفته نمیشود و هم هزینه داربست هم اصلا نمی دهید.

دست مزد خدمات کار با طناب

برای قیمت گذاری خدمات راپل اینگونه است که شما می توانید برای شرکت پرشین راپل عکس از جایی که میخواید خدمات انجام بدین رو بفرستید یا اینکه با ما تماس بگیرید تا مشاورین ما خدمت برسن و از کار شما بازدید کنند و قیمت و نحوه کار را به شما بگویند.

حقوق تکنسین (نیروی)  چقدر است؟

در سال ۱۴۰۲ قیمت تکنسین حرفه ای برای خدمات کار در ارتفاع ۱۵۰۰/۰۰۰ تومان است و برای یک تکنسین نیمه حرفه ای ۱/۰۰۰/۰۰۰ تومان است.

درامد خدمات دسترسی با طناب در ماه چقدر است؟

این سوال همیشه پیش می اید که مثلا داربست چقدر درامد دارد یا طناب کار چقدر درامد دارد خوب امروز میخوام به شما بگم که یه راپل کاری که برای خودش کار میکند و یا یک شرکت دارد چقدر در ماه کار و درامد دارد.

ببینید یک راپل کار به تنهایی می تواند در ماه حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون کار کند و حتا بیشتر از این مبلغ ولی یک بحث پیش می اید که ایا برای درامد نباید کار باشد خوب اگر هر فردی بخواد کار کنه و بچسبه به کار درامد و کار براش سرازیر میشود.

فرق بین لوازم راپل و کوهنوردی

لوازم کوهنوردی و غارنوردی با لوازم کار در ارتفاع با طناب فرق چندانی ندارد و در ادامه چند عکس از لوازم کوهنوردی و راپل براتون قرار میدم تا متوجه فرق ابزار کار بشید.

ویژگی های مثبت کار با راپل

با راپل خدمات زیادی بر روی نمای ساختمان می شود انجام داد و همچنین سرعت و عملکرد را بسیار بالا میبرد و میتواند در وقت خود صرفه جویی کنید و کار در ارتفاع با طناب راپل امنیت فوق العاده بالایی دارد و هم هزینه کار بسیار پایین می اید.

هزینه راپل بیشتره یا داربست؟

هزینه خدمات راپل به این صورت است که شما فقط هزینه انجام کار را می دهید مثلا شما فکر کنید که میخواید نمای ساختمان خود را پیچ و رولپلاک کنید اگر به یک راپل کار بخواهد کار را اجرا کند فقط هزینه پیچ و رولپلاک سنگ نما را شما پرداخت می کنید ولی داربست به این صورت نیست شما باید یک داربستی پیدا کنید تا برای شما داربست ببندد و هزینه داربست را پرداخت کنید و بعد به دنبال یه نفر بگردید تا پیچ و رولپلاک سنگ نما را اجرا کند ولی در راپل هم بسیار ساده و هم قیمت پایین و هم سرعت بسیار بالا را دارد.

برای یادگیری راپل باید چه ویژگی هایی داشته باشیم؟

برای یاد گیری کار در ارتفاع با طناب راپل هیچ ویژگی خواستی نیاز نیست داشته باشید و در هر سن و هر جنسیتی می توانید این راپل را یاد بگیرید و هم به عنوان یک شغل خوب و هم به عنوان یک تفریح کوهنوردی و صخره نوردی از ان استفاده کنید.

خدمات راپل

ایا ترس از ارتفاع مانع یادگیری راپل می شود؟

ترس از ارتفاع برای تمام ادمهای کره زمین وجود دارد و کسی وجود نداره که از ارتفاع نترسد و کسی که ۲۰ ساله که در ارتفاع مشغول کار است هم از ارتفاع میترسد و حالا برای شما که میخواید شروع به یادگیری خدمات راپل کنید ترس یک چیز عادی نیز می باشد و با چند بار فرود از ارتفاع کم برای شما معمولی میشود و روز بروز بیشتر عاشق این کار می شوید.

سیستم های دسترسی طناب صنعتی

دو نوع رایج از سیستم های دسترسی طناب وجود دارد که اغلب به طور همزمان مورد استفاده قرار می گیرند.

توجه: وقتی در اینجا می گوییم سیستم، به یک رویکرد کلی برای نحوه انجام کار اشاره می کنیم، نه یک روش تعریف شده.

سیستم طناب دوگانه

این سیستمی است که در بالا به آن اشاره کردیم، که از افزونگی برای اطمینان از ایمنی استفاده می کند. با استفاده از یک سیستم طناب دوگانه، یک تکنسین طناب اولیه و یک طناب ثانویه خواهد داشت که طناب دوم به عنوان پشتیبان در صورت شکست طناب اول در جای خود قرار می گیرد. سیستم های طناب اولیه و ثانویه باید همیشه حداقل دو نقطه اتصال ایمن داشته باشند.

سیستم دوستان

سیستم بادی معمولاً همراه با سیستم طناب دوگانه استفاده می شود. این به استفاده از شرکا در کار طناب زنی اشاره دارد، به طوری که تکنسین های طناب می توانند یکدیگر را نجات دهند اگر در هنگام کار در ارتفاع دچار مشکل شد.

سیستم Buddy به شرکا اجازه می دهد تا یکدیگر را نجات دهند، در حالی که سیستم طناب دوگانه امکان حرکت افقی و نجات خود را می دهد.

سه سطح گواهینامه به طور کلی برای آموزش دسترسی به طناب وجود دارد که هر کدام دارای محتوا و معیارهای متفاوتی هستند.

در اینجا نحوه توصیف این سه درجه فنی توسط IRATA آمده است:

سطح ۱٫ این سطح انواع مانورهای دسترسی به طناب، بازرسی تجهیزات دکلینگ و روش های اولیه نجات را پوشش می دهد.
سطح ۲٫ این سطح بر پایه آموزش سطح ۱ ساخته شده و به آموزش طناب زدن، الزامات ایمنی، نجات، و روش های تضمین کیفیت می پردازد.
سطح ۳٫ این سطح پیشرفته ترین تکنیک های نجات و بهترین شیوه ها را آموزش می دهد و به تکنسین های طناب اجازه می دهد تا به عنوان سرپرست سایت کار کنند. یک ناظر سطح ۲ باید قبل از دریافت گواهینامه سطح ۳، ۱۰۰۰ ساعت روی طناب ها اموزش ببیند.
علاوه بر آموزش، سطح سلامت، تناسب اندام، قدرت و هماهنگی داوطلب نیز ممکن است به عنوان بخشی از فرآیند صدور گواهینامه در نظر گرفته شود.

12 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *